لیست دانشگاه های مورد تایید ایران

یکی از مهمترین نگرانی هایی که دانشجو یان درخواست کننده تحصیل در دانشگاه های خارجی ارزشیابی مدارک دانشگاهی آن‌ها در کشور ایران است. دانشجو یان درخواست کننده تمایل دارند تا بدانند مدرک تحصیلی آنان در چه دوره تحصیلی ارزشیابی می شود. برای ارزشیابی باید دانشگاه محل تحصیل شما در لیست ارایه شده توسط وزارت علوم ایران برای تمامی رشته ها غیر از پزشکی و لیست ارایه شده توسط وزارت بهداشت برای رشته های پزشکی قرار داشته باشد.این لیست هرساله بر اساس رنکینگ های بین المللی به روز رسانی میشود . خوشبختانه دانشگا های مجارستان هر ساله در لیست مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارند و همین امر گویای کیفیت ممتاز مجارستان در آموزش پزشکی می باشد. همچنین به علت تایید بودن دانشگاههای علوم پزشکی مجارستان دانشجویان مشتاق تحصیل در مجارستان می توانند از کمک هزینه دولت ایران به صورت دریافت ارز دانشجویی پس از ثبت نام در دانشگاههای علوم پزشکی مجارستان  بهره مند شوند.

لیست دانشگاه های مورد تایید ایرا ن برای رشته های پزشکی

 اگر قصد دارید در آینده و به‌ عنوان پزشک، دندانپزشک و داروساز، در ایران مشغول به کار شوید باید بعد از بازگشت به ایران مدارک شما توسط وزارت بهداشت ایران ارزشیابی شود.

دکتر حمید اکبری قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص لیست جدید دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت برای سال تحصیلی 2020-2019 گفت: با بررسی های کارشناسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در نظر گرفتن سه نظام رتبه بندی معتبر بین المللی Times، QS ، Shanghai  لیست دانشگاههای خارج از کشور مورد تایید وزارت متبوع جهت ورودیهای سال تحصیلی 2020-2019 در رشته های مرتبط با علوم پزشکی مشخص و اعلام گردید.

همچنین با توجه به مصوبه هفتادمین جلسه شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی، امکان انتقال دانشجویان به داخل کشور که از ابتدای سال 2019 (11 دی 1397) تحصیل خود را در یکی از دانشگاههای مورد تایید خارج از کشور آغاز نموده اند، ممنوع شده و صرفاً در صورت اتمام تحصیل این افراد، مدارک صادره طبق ضوابط اعلام شده قابل ارزشیابی می باشد.

نكته مهم : دانشگاههاي علوم پزشكي مجارستان با استناد به صفحه 39 كتاب وزارت بهداشت بدون امتحان علوم پايه مورد تائيد وزارت بهداشت ايران بوده و ارزشيابي مي گردد.

همچنین یکی دیگر از شروط تایید مدرک تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی همگن است، یعنی یا دیپلم تجربی باشد یا دیپلم ریاضی همراه با پیش دانشگاهی تجربی یا پیش دانشگاهی ریاضی.در صورتی که معدل دیپلم پایین یا پیش دانشگاهی پایینی دارید و میانگین معدل شما به 16 هم نمیرسد راه های قانونی برای جبران ومعدل پایین دیپلم می باشد و آن ها تطبیق دیپلم یا پیش دانشگاهی مثلا تجربی با دیپلم ریاضی و یا پیش دانشگاهی تجربی با پیش دانشگاهی ریاضی از طریق وزارت آموزش و پروش می باشد.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در کشور مجارستان

1 Semmelweis University Budapest دانشگاه سملوایز بوداپست
2 University Szeged دانشگاه سگد
3 University of Pecs دانشگاه پچ
4 University Debrecen دانشگاه دبرسن

لیست دانشگاه های مورد تایید ایرا ن برای رشته های غیر از پزشکی


دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی و یا پایین تر در خارج از کشور تحصیل کردند باید توجه داشته باشند مدرک تحصیلی آنها در صورت قرار داشتن دانشگاه محل تحصیل شان در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم قابل ارزشیابی است.
دانشجویانی که تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارندباید در نظر داشته باشند دانشگاه مقصد درگروه دانشگاه های مجموعه الف و مجموعه ب مورد تایید وزارت علوم کشور ایران باشد. دانشجویان مقطع دکتری ازدانشگاه های مجموعه الف نیازی به آزمون دوباره نخواهد داشت و مدرکشان مورد تایید وزارت علوم می باشد در حالی که دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های مجموعه ب و ج برای اخذ تائیدیه از سمت وزارت علوم بایستی در امتحان تعیین شده شرکت کنند.

بر اساس مصوبات جلسه شوراي عالي ارزشيابي ، با بررسی های کارشناسی مد نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری  و در نظر گرفتن ۷۰۰ دانشگاه برتر QS و ۸۰۰ دانشگاه برتر Times و ۵۰۰ دانشگاه برتر Shanghai لیست نهایی دانشگاههای مورد تایید وزارت علوم به شرح زیر اعلام می گردد.

در زیر لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم را برای سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ خواهیم دید.

گروه ب ( خوب )

مجارستان

  1. Budapest University of Technology and Economics دانشگاه فنی مهندسی بوداپست
  2. Corvinus University of Budapest دانشگاه کوروینوس
  3. EotvosLorand University دانشگاه الته
  4. Franz Liszt Academy of Music Budapest آکادمی موسیق
  5. Szent Istvan University دانشگاه سنت ایشوان
  6. University of Debrecen دانشگاه دبرسن
  7. University of Miskolc
  8. University of  Pannonia
  9. University of Physical Education, Budapest    صرفاً رشته هاي تربيت بدني و علوم ورزشي
  10. University of Szeged دانشگاه سگد
  11. University of Veterinary Medicine, Budapest دانشگاه دامپزشکی بوداپست
اختصاص ارز دانشجویی وزارت بهداشت به دانشجویان علوم پزشکی در مجارستان

به علت تایید بودن دانشگاههای علوم پزشکی مجارستان دانشجویان مشتاق تحصیل در مجارستان می توانند از کمک هزینه دولت ایران به صورت دریافت ارز دولتی پس از ثبت نام در دانشگاههای علوم پزشکی مجارستان  بهره مند شوند.

لازم به ذکر است این لیست دانشگاه های مورد تایید وزرات علوم و بهداشت سالیانه مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفته و از سال تحصیلی مذکور صرفاً دانشگاههای موجود در این لیست جهت ادامه تحصیل مورد تایید بوده و مدارک صادره طبق ضوابط قابل ارزشیابی می باشد.

توجه۱: دانشگاههای موجود در لیست وزارت متبوع و رتبه بندی فوق، صرفا در كشور اصلی مورد تایید بوده و شعبات این دانشگاهها در سایر كشورها قابل ارزشیابی نمی باشد.

توجه۲: جهت ارزشیابی مدارك تحصیلی خارج از كشور ، علاوه بر مورد تایید بودن دانشگاه، رعایت ضوابط آیین نامه ارزشیابی مدارك الزامی می باشد.